جمعه13 آبان 1390 مصادف با 8 ذی الحجه 1432 و 4 نوامبر 2011

امروز روز عازم شدن است. روزی که باید خود را برای عملیاتی پر از شعور و معرفت و شناخت آماده کنیم.این روز هم برای استعانت از یگانه باری تعالی در جهت توفیق عملیات پیش رو به کعبه حرم امن الهی رفتیم. در برگشت از حرم در مسیر برای جمع آوری سنگ برای جمرات پیاده شدیم

.1- اولین عمل از حج تمتع محرم شدن و نیت است که ما بعد از غسل در هتل لباس احرام پوشیدیم و شام را در هتل خوردیم و نماز را خواندیم. ساعت 19 سوار اتوبوس شدیم و به سمت صحرای عرفات حرکت کردیم. عرفات تقریبا در 10 کیلومتری مکه قرار دارد.عرفات همان جایی است که آدم و حوا آن جا همدیگر را پیدا کردند. عرفات در برگیرنده کوه جبل الرحمه است. عرفات همان جایی است که چون دشمن قصد ترور امام مظلوممان حسین را قبل از اعمال حج کرد، امام از مکه خارج شد ودر مسیر رفتن به کربلا در این صحرا دعا عرفه را خواند. در عرفات برای هر کشور سهمیه خاصی از چادرها اختصاص داده اند.شب اول زیارت عاشورا در چادر خواندیم.

شنبه14آبان 1390 مصادفبا9ذیالحجه 1432 و5نوامبر 2011

قبل از ظهر در مراسم برایت از مشرکین روز عرفه که در بعثه رهبری برگزار شد، شرکت کردیم.

2- دومین عمل از حج تمتع وقوف در عرفات از ظهر شرعی تا اذان مغرب بود. در زمان وقوف در عرفات دعای عرفه امام حسین را ساعت 15 خواندیم. بعد از نماز مغرب و عشا و صرف شام ساعت 20 به سمت مشعر که تقریبا در 3یا4 کیلومتری عرفات قرار دارد، حرکت کردیم. مشعر محل شعور است و تفکر. فکر کن که الان در صحرایی هستی بی آب و سر پناه و فاقد امکانات. این که این همه انسان از ینگه دنیا از سیاه و سفید و زرد و سرخ در یک لباس همان لباس سفید احرام فرا خوانده شده اند. بدون این که جبری در کار باشد. پذیرفتن این که در روز محشر همه انسان ها فرا خوانده می شود تا به اعمال آن ها رسیدگی می شود، برایت آسان می گردد.

یکشنبه15آبان 1390 مصادفبا10ذیالحجه 1432 و6نوامبر 2011

امشب را در صحرای مشعر در میان انبوهی از انسان ها و پیش سیاه پوست ها روی خاک با زیرانداز نایلونی نازک 3یا4 ساعتی خوابیدیم. متاسفانه مدیریت خیلی ضعیف سعودی ها و عدم آگاهی کافی به مسایل بهداشتی بعضی از زایران، این مکان به محلی پر از آشکال تبدیل شده بود.

3- وقوف در مشعر از زمان اذان صبح تا طلوع آفتاب از واجبات حج تمتع میباشد. پس از طلوع آفتاب از مشعر به سمت منی که تقریبا 2 یا3 کیلومتر با مشعر فاصله دارد حرکت کردیم. درمسیر حرکت از تنگه محسّر عبور کردیم. این همان تنگه ای است، که سپاه ابرهه توسط ابافیل به دستور خداوند برای محافظت از کعبه(خانه خدا) سنگباران شدند.سیل عظیمی از انسان ها به سمت منی و جمرات در حال حرکت بودند. به منی که رسیدیم، چادری که از قبل برای بیتوته کاروان ما اختصاص داده شده بود، را پیدا کردیم. چند دقیقه ای استراحت کردیم و به سمت جمرات حرکت کردیم. با توجه به ترافیک سنگین حجاج مسیر 45 دقیقه را تقریبا در عرض 2یا3 ساعت طی کردیم.

4- چهارمین عمل حج تمتع رمی جمره عقبی می باشد. هفت سنگ در اندازه خاص به جمره عقبی زدیم و به سمت چادرها برگشتیم. به افرادی که به وکالت از ما در قربان گاه حضور داشتند، رمی جمره عقبی را اعلام کردیم. آن ها پس از ذبح قربانی هر یک از حجاج اسامی را اعلام می کردند.(5- پنجمین عمل واجب حج تمتع)

پس ازاطمینان از ذبح قربانی، حلق وتقصیر کردیم.(6- هفتمین عمل واجب حج تمتع) آن روز تا نیمه شب شرعی در منی باید بیتوته می کردیم.(7- هشتمین عمل واجب حج تمتع)

پس از نیمه شرعی (گروه ما با چند حاجی دیگر با یک وانت) به مکه برگشتیم. در هتل لباس احرام را درآورده، پس از یک دوش سبک استراحت کردیم.

دوشنبه16آبان 1390 مصادفبا11ذیالحجه 1432 و7نوامبر 2011

ساعت 4:30 صبح به مسجدالحرام رفته، تا بقیه اعمال را انجام دهیم.

8- هفت دور طواف حج واجب   9- دو رکعت نماز طواف پشت مقام ابراهیم  10- هفت دور سعی صفا و مروه 11- هفت دور طواف نسا  12- نماز طوافنسا پشت مقام ابراهیم.

با توجه به شلوغی حرم اعمال ما تقریبا تا ساعت 10الی 10:30 طول کشید.به هتل برگشتیم . پس از صرف ناهار  و قرایت نماز ، ساعت 14:30 برای رمی جمرات سه گانه پیاده از هتل به طرف منی حرکت کردیم. از هتل تا منی 3یا4 کیلومتر راه بود. قبل از اذان مغرب شرعی به سه جمره هر کدام هفت سنگ زدیم.(13- سیزدهمین عمل واجب). سپس به چادرمان در منی رفتیم. آن شب را که تعداد کمتری بودیم، در منی بیتوته کردیم.

سه شنبه17آبان 1390 مصادفبا12ذیالحجه 1432 و8نوامبر 2011

اماروز هم جمرات سه گانه را هر کدام هفت بار سنگ زدیم. تا قبل از اذان ظهر باید درمنی می ماندیم. اذان ظهر که گفته شد از یک تونلی که مرز منی و مکه بود به سمت مکه حرکت کردیم. حاجیان از این که توانسته بودند اعمال حج را به صورت کامل انجام دهند، توی تونل هلهله و شادی می کردند. شیعیان با شیوه های مختلف از قبیل دعا، مرثیه و مداحی این جا هم ارادت خود را به ائمه ابراز داشتند. که در نوع خود زیبا بود.

پایان اعمال، ساعت 12ظهر روز12 ذی الحجه

چهارشنبه18آبان 1390 مصادف با13ذی الحجه 1432 و9  نوامبر 2011

امروز قبل از ظهر به نیت خرید چند قلم اسباب بازی برای بچه ها به بازار در خیابان العزیزیه رفتیم.خیابان ها و پاساژ ها آن قدر کثیف هستند که نه برای تفریح، بلکه فقط به قصد خرید اجباری اجناس عمدتا درجه 3 چینی به این مکان ها باید بروی.بعد از شام ساعت 20:30 به حرم رفتیم. باتوجه به ترافیک سنگین حجاج و شلوغی مسیر ساعت 23:30 به حرم رسیدیم. در طبقه بالای حرم با دعا و راز و نیاز و خواندن قرآن دل را با یاد آرامش دهنده قلب ها صیقلی دادیم.به کعبه این مکان مقدس داریم عادت می کنیم.احساس غریبی نمی کنی. چون در نزدیکی خانه ای هستی که صاحبش اجابت کننده دعای "اللهم ردّ کلّ غریب" است.از طبقه بالا که به صحن مطاف نگاه می کنی، فوج عظیمی را می بینی که گرداگرد حریم امن یار طواف می کنند. عدّه ای اشک شوق می ریزند. عدّه ای از روی ندامت طلب توبه و استغفار می کنند تا مورد رحمت و شفقت بی کران آن نامنتها قرار بگیرند. ساعت 2:30 به زور یک وانت پیدا کردیم و در پشت وانت به اتفاق خانم به هتل برگشتیم.

پنج شنبه19آبان 1390 مصادف با14ذی الحجه 1432 و10  نوامبر 2011

امروز هم کار خاصی نداشتیم. گشتی در خیابان های اطراف هتل زدیم. به هتلی که دوستان همکار از استانبول به حج آمده بودند، سری زدیم. با آقایان خلیلی و بیشه در آن جاآشنا شدیم.البته ما با این دوستان یک سالی بود که تلفنی صحبت می کردیم. اما از نزدیک برای بار اول این جا دیدیم. به درمانگاه حجاج ایرانی برای معالجه سرماخوردگی رفتیم. سری به بازارهای عایله الدوری و العزیزیه زدیم. نکته قابل توجه تعطیلی نزدیک به100% مغازه ها موقع پنج وقت اذان می باشد. ساعت 20:30 بعد از شام به حرم رفتیم. پس از زیارت، طواف ساعت 2:30 به هتل برگشتیم.

جمعه20آبان 1390 مصادف با15ذی الحجه 1432 و11  نوامبر 2011

امروز نیز به پیشنهاد دوستان به فروشگاه "top tin" رفتیم. هر فروشگاهی می روی، جمعی از ایرانی ها را می بینی که مشغول خرید اجناس بی کیفیت چینی هستند البته ما چیزی نخریدیم. چه بسا اگر ما هم از ایران آمده بودیم، همین گرفتاری را داشتیم. این یکی از فشارهای سنگین روانی و مالی است که خانواده های ایرانی در هر سفر زیارتی دور و نزدیک ، فرعی و اصلی ، مهم و اهم متحمل آن می شوند. بعد از ظهر مسابقه فوتبال ایران و بحرین از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی 2012 برزیل از تلویزیون هتل مشاهده کردیم. به دلیل شرایط خاص بحرین متاثر از انقلاب های کشور های عربی و شعارهای به ناحق ضد ایرانی در استادیوم، بازی ضعیفی از ایران دیدیم، که در پایان با نتیجه مساوی 1-1 تمام شد.بعد از شام ساعت 20:30 با اتوبوس های مکتب که از امروز دایر شده بود، به حرم برای زیارت و دعای کمیل رفتیم. ساعت 1 بامداد به هتل برگشتیم.

شنبه21آبان 1390 مصادف با16ذی الحجه 1432 و12  نوامبر 2011

امروز ساعت 7:30 صبح برای زیارت دوره ای که توسط کاروان تدارک دیده شده بود، از هتل خارج شدیم. در مسیر از مکان های زیارتی زیر دیدن کردیم.

1- کوه ثور: کوهی که پیامبر برای امان ماندن از توطیه مشرکان مکه به همراه ابوبکر به آن جا پنا بردند و در غار ثور پنهان شدند. و کفار با دیدن لانه پرنده ای در ورودی غار از وارد شدن به غار منصرف شدند. و شب همین ماجرا حضرت علی در بستر پیامبر خوابید و با به خطر انداختن جان خود پرچم اسلام را برافراشته نگه داشتند.

2-کوه حرا: کوهی که پیامبر در آن جا 40 شب و روز به مناجات مشغول بود و به پیامبری مبعوث شد.کوه حرا این مسیر سخت و صعب العبور شاهد عینی زحمات بانویی است که برای حضرت محمد در این 40 روز غذا می آورد. واین خدمت ارزنده حضرت خدیجه به دین اسلامی بود که هنوز به بشریت اعلام نشده بود.

3-قبرستان ابی طالب: قبرستانی که قبور عبدالمطلب و ابوطالب و .... در آن قرار دارد. این قبرستان و پل مقابل آن شاهد کشتار فجیع حجاج ایرانی در سال 1367 است که توسط سعودی ها به خاطر مراسم برایت از مشرکین و با شلیک تیر مستقیم از روی پل به خاک و خون کشیده شدند و بالای 300 زایر کشته شدند.

بعد از ظهر ساعت 15 برای انجام عمره مفرده به نیابت از پدر و مادر و اموات و ... به مسجد تنعیم خروجی مکه به مدینه رفته و احرام بستیم. سپس به مسجد الحرام رفته اعمال عمره مفرده(طواف-نماز طواف-سعی صفا و مروه- تقصیر-طواف نسا-نماز طواف نسا) بجا آوردیم. ساعت 8 شب اعمال تمام شد. به هتل برگشتیم و شام خوردیم و به همراه بقیه دوستان و خانم ها برای طواف وداع ( چون قرار بود به مدینه برویم) به حرم رفتیمو پس از طواف و زیارت ساعت 1 بامداد به هتل برگشتیم.